The beginning of a new experience - Reisverslag uit Sliema, Malta van Chantal Schoenmakers - WaarBenJij.nu The beginning of a new experience - Reisverslag uit Sliema, Malta van Chantal Schoenmakers - WaarBenJij.nu

The beginning of a new experience

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

29 Mei 2014 | Malta, Sliema

Hoi allemaal,

Ik zit inmiddels alweer bijna een week in Malta! De tijd vliegt hier echt voorbij. Afgelopen zaterdag (24-05) begon voor mij een hele nieuwe ervaring. Ik vertrok namelijk voor 6 weken in m’n eentje naar Malta om een taalcursus Engels te gaan volgen.

Zaterdagochtend moest ik vroeg op om nog even de laatste spulletjes te pakken en daarna ging ik samen met papa, mama, opa en oma naar Eindhoven Airport toe. Rond 10:40 uur ging mijn vlucht naar Malta toe. Na een reis van 3 uur kwam ik aan in het zonovergoten Malta. Iemand van de organisatie stond mij op te wachten en ik werd toen door een taxi naar mijn appartement gebracht.

Eenmaal in het appartement aangekomen ontmoette ik mijn huisgenootjes waar ik de komende weken mee samenwoon. Ik woon met een meisje uit Colombia (22 jaar), zij woont hier samen met haar vriend (25 jaar) die ook uit Colombia komt. Zij zijn hier voor 6 maanden! Verder zijn er 2 meisjes die uit een Aziatisch land (23/26 jaar) komen en mijn kamergenootje komt uit Tsjechië (33 jaar) en is hier voor 2 weken, dus over een week krijg ik alweer een ander kamergenootje.

Ze zijn allemaal super aardig en het is gezellig om met hun samen te wonen.

Nadat ik mijn spullen een beetje had uitgepakt ging ik op pad. Vanaf het appartementencomplex tot de dichtstbijzijnde zee is ongeveer 5 minuten lopen. Helaas zijn hier maar weinig zandstranden en voor het dichtstbijzijnde zandstrand moet ik ongeveer 20 minuten lopen of ik kan de bus pakken.

Vanaf het moment dat ik op Malta aankwam had ik al met het verkeer te maken. Het verkeer is hier echt heel raar. Ze rijden allemaal links, er zijn maar weinig stoplichten en iedereen rijdt hier super hard. Als je hier wilt oversteken is het eigenlijk een gevaar voor je eigen leven :p. Dus het verkeer is wel even wennen.

Nadat ik ongeveer 10 minuten langs de boulevard had gelopen was ik al in het volgende plaatsje, genaamd St. Julians. Hier is het meeste te doen voor jongeren. Bijna alle taalscholen zitten hier gevestigd (zo ook mijn school) en in Paceville is de uitgaansstraat.

De plaatsen liggen hier allemaal heel dicht bij elkaar en ze lopen eigenlijk een beetje in elkaar over. Voordat je het weet ben je alweer in een ander plaatsje van Malta.

Vlakbij de uitgaansstraat is het dichtstbijzijnde zandstrand. Daar had ik afgesproken met een Nederlands meisje die ik heb ontmoet tijdens een meeloopdag in Nederland. Zij loopt hier voor 4 maanden stage, dus in de weekenden heb ik een gezellig stapmaatje! :) Zij zit hier met 3 andere Nederlandse meisjes in een appartement ongeveer 20 minuten met de bus van mij vandaan.

’s Avonds ging ik met hun naar Valletta (de hoofdstad van Malta) toe. Één van die meiden is hier namelijk gescout als model en zij moest daar een modeshow lopen tijdens de fashionweek van Malta. Na een hele gezellige avond kwam ik weer terug in het appartement en ging ik slapen.

De volgende dag (zondag) had ik weer met die vriendin afgesproken. We hebben die dag niet zo veel gedaan. ’S Avonds zijn we met z’n 5’en gaan eten in St. Julians in een heel gezellig restaurant die 24/7 open is. Dat zie je in Nederland eigenlijk nooit, dus je zou zelfs na het stappen nog daar kunnen eten. In dat restaurant hadden ze echt alles.. Sushi, vlees, vis, tapas, grill etc. Je had dus genoeg keus!
Na een hele gezellige avond ging ik naar huis en ging ik vroeg slapen, want de volgende dag was mijn eerste schooldag!

Op maandagochtend (26-05) liep ik met mijn kamergenootje naar school. Lekker 20 minuten langs de boulevard wandelen in de ochtend is echt totaal geen straf. Het is echt heerlijk wakker worden en je kunt al genieten van de zon.

Eenmaal op school aangekomen moesten alle nieuwe studenten een toets maken. Die toets bestond uit 60 meerkeuzevragen. Als eerste moest je advertenties koppelen aan plekken waar je die advertenties zou kunnen vinden. Daarna kreeg je zinnen waar je de juiste grammatica in moest vullen op de lege plek en als laatste kreeg je nog een aantal leesteksten waar je het goede woord in moest vullen.

Na het maken van de test hadden we nog een 1 op 1 gesprek met een leraar van de school en dan kreeg je je niveau te horen. Ik had na het maken van de test niveau B1, omdat mijn grammatica niet zo goed was, maar de leraar vond mijn spraak wel heel goed, dus ze wilde me meteen een niveau hoger zetten. Nu zit ik op niveau B2. (je hebt de volgende niveaus: beginner, A1, A2, B1, B2, C) Ik ontving mijn boeken en ging op zoek naar mijn klaslokaal.

De school is best wel groot en ik zit op de 2e verdieping. Mijn leraar heet Enzo en hij komt uit Italië. In mijn klas zitten 2 mensen uit Rusland, 1 man uit Zwitserland, 1 man uit een Aziatisch land en 1 man komt uit Nederland. Ik denk dat ik binnen heel de school één van de jongsten ben of misschien ben ik wel de jongste. De mensen uit mijn klas zijn tussen de 25 en de 50 denk ik en in mijn appartement zijn de mensen tussen de 22 en de 33. Dus ik ben echt de jonkie overal, dit is soms wel minder leuk, omdat zij niet zo snel mee op stap gaan ofzo.

Maar wat een ervaring is het om naar school te gaan in een ander land. Het is echt super leuk, omdat het een hele andere omgeving is dan in Nederland, je praat alleen maar Engels en je zit met mensen van over heel de wereld.

Ik heb elke dag les van 8:45 - 12:15 uur en dat is goed te doen. 's middags ben ik vrij en kan ik doen wat ik wil.

Na de eerste schooldag ben ik met de Nederlandse jongen naar Sliema gegaan en hebben we daar een beetje rondgekeken. ’s avonds was er een welkomsfeest in Paceville zo ontmoette je weer nieuwe mensen.

De volgende dag (dinsdag) had ik ’s ochtends weer school en ’s middags had ik een excursie naar de hoofdstad Valletta met school. Hier gingen we eerst naar een theater en zagen we een film over de historie van de stad en hoe de stad nu is. Daarna gingen we met een gids op pad en gingen we langs alle huizen, monumenten etc die we in de film hadden gezien. Het was een leuke ervaring, omdat je zo best veel over de stad te weten kwam.

Op woensdag ben ik ’s middags met een aantal mensen naar een beachclub gegaan en daar heb ik heel de dag aan het zwembad gelegen. Het was een beetje een rustdag :) . ’s Avonds heb ik een filmavondje gehad met mijn huisgenootjes en daarna was de dag alweer voorbij.
Op donderdag ben ik weer naar school geweest, maar heb de rest van de dag niet veel meer gedaan.

Morgen (vrijdag) is alweer mijn laatste schooldag van de week.

Time flies when you're having fun!

Dit weekend ga ik denk ik stappen en lekker zonnen!

Ik houd jullie op de hoogte!

xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 4901
Totaal aantal bezoekers 9058

Voorgaande reizen:

24 Mei 2014 - 05 Juli 2014

Malta

Landen bezocht: